vr. dec 3rd, 2021

Krachttraining voor hardlopers   

Sommige mensen denken dat je voor hardlopen alleen je conditie hoeft te trainen, maar dat is helemaal niet het geval. Krachttraining voor hardlopers is ook belangrijk om nog sneller te gaan lopen en betere prestaties te behalen. Daar ga ik jullie meer over vertellen.

 

Welke spieren moet ik trainen?

Als hardloper moet jij niet alleen jouw beenspieren trainen, maar eigenlijk moet jij alles in jouw lichaam trainen om een zo goed mogelijk resultaat te boeken. Het is ook niet de bedoeling om maar 1 deel van jouw lichaam heel erg te trainen en de rest niet, omdat de spieren dan niet in balans zijn en dat kan slechtere resultaten opleveren en een grotere kans op blessures. Doordat jij alles in jouw lichaam traint blijven de spieren in balans en kan jij betere prestaties behalen tijdens jouw krachttrainingen en looptrainingen.

Er zijn een heleboel krachttrainingen voor hardlopers. Dat zijn vooral full body work-outs die alle spieren in het lichaam trainen tijdens de oefeningen. Planken is een heel goed en bekend voorbeeld van een full body oefening. Ook zijn er specifieke oefeningen voor onder en bovenlichaam zoals; squats (onderlichaam) en push ups (bovenlichaam).

 

loont langzaam trainen?

Het is belangrijk om langzaam te trainen als jij gaat hardlopen. Dat komt omdat de conditie veel sneller verbeterd dan jouw spieren. Om blessures te voorkomen moet jij ongeveer 20% van jouw trainingen met volle kracht doen en 80% moet jij rustig aan doen met bijvoorbeeld rustige duurlopen. Ook vragen de zware krachttraining voor hardlopers en zware hardlooptrainingen om een dag rust, of een hele langzame duurloop. Als jij samen met iemand loopt en niet meer normaal een gesprek kan voeren moeten jullie langzamer gaan rennen.

 

S ’avonds hardlopen heeft geen effect op je nachtrust

Hardlopen voordat jij gaat slapen is zo slecht nog niet. Al dachten veel onderzoekers dat eerst wel, maar het tegendeel is bewezen. Sterker nog, sporten voordat jij slapen gaat kan zelfs goed voor jou zijn. Mensen die voor het slapen een krachttraining of looptraining doen zitten sneller en dus langer in hun slow wave (diepe slaap). In deze slaap heeft jouw lichaam de tijd om te herstellen van een intensieve krachttraining. Het is natuurlijk wel beter als jij geen intensieve krachttraining of duurloop training doet voor het slapen gaan. Zolang jij niet te intensief traint voor het slapen gaan, maar gewoon rustig aan traint kan het jouw slaap zelfs nog verbeteren.

 

Krachttraining voor hardlopers, wat wel en wat niet?

Krachttraining voor hardlopers is iets anders dan de meeste mensen doen met krachttraining. Hardlopers doen een andere training dan mensen die per se spiermassa willen trainen. Als jij als hardloper kracht gaat trainen is het belangrijk om consistent te gaan trainen en gewichten gebruikt die niet te zwaar zijn, maar wel je spieren vermoeien. Ook is het belangrijk dat jij de oefeningen goed uitvoert, maar dat is voor iedereen belangrijk die krachttraining doet. Jij moet ook krachttraining voor hardlopers doen. Die oefeningen zijn goed voor hardlopers, dus dat zijn veel been oefeningen.

Er zijn een paar dingen die jij niet moet doen tijdens jouw krachttrainingen. Jij moet bijvoorbeeld geen gewichten gebruiken die te licht zijn, omdat jij daar niets mee traint. Ook moeten de oefeningen niet te snel achter elkaar uitgevoerd worden. Wat heel belangrijk is dat jij ook jouw bovenlichaam traint en dat doen veel mensen niet of heel weinig. Iemand anders zijn trainingsschema overnemen is ook niet slim, omdat zij hele andere oefeningen doen en niet dezelfde kracht en lichaamsbouw hebben.

Er zijn verschillende soorten krachttraining voor alle hardlopers. Er zijn krachttrainingen voor sprinters en lange duurlopen voor marathon renners. Mensen die sprinten of lange afstanden lopen hebben verschillende krachttrainingen. Als jij een sprinter bent wil jij veel kracht om zo snel mogelijk 100 tot 200 meter af te leggen. En als jij een lange duurloper bent wil jij wel krachttraining doen, maar jij wil niet zoveel spiermassa want dat betekend meer energieverspilling. Daarvoor zijn er weer verschillende trainingstechnieken.

By admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *