vr. dec 3rd, 2021
Kledinglijn beginnen

Een eigen kledinglijn beginnen is heel makkelijk, een kledinglijn beginnen die ook verkoopt is echter een stuk moeilijker. Veel mensen die een kledinglijn beginnen doen dit vaak als hobby en omdat ze het leuk vinden voor erbij. Als je er serieus geld mee wilt verdienen komt er meer bij kijken dan je zou denken. Er zijn een aantal stappen die moet doorlopen doorlopen om een kwalitatieve lijn op te zetten. Het globale concept zit al in je hoofd, maar hoe ga je dit nu uitwerken? In dit artikel bespreken wij een paar van de belangrijkste stappen om een eigen kledinglijn op te zetten. 

Formuleer je businessplan

De eerste stap is het schrijven van een businessplan. In je hoofd heb je waarschijnlijk al een globaal concept over hoe je kledinglijn er uit komt te zien. Een businessplan schrijf je om dit concreet op papier te zetten. Een format die je hiervoor goed kan gebruiken is het business model canvas. Terwijl je dit plan uitwerkt bedenk je alvast een goed naam voor je kledinglijn. Het is belangrijk dat je een echt merk opbouwt en niet simpelweg bedrukte shirtjes verkoopt. Dit begint bij je merknaam. Bedenk deze zo snel mogelijk zodat je deze kan gebruiken als domeinnaam voor je website en de registratie op social media. Je wilt met dezelfde naam overal gevonden worden. Wees creatief en kies een naam die past bij de uitstraling van je merk en makkelijk te onthouden is. 

Marketingstrategie

Na het formuleren van je businessplan, schrijf je een marketingplan waarin je aan de slag gaat met de marketingstrategie. Deze strategie is cruciaal en bepaalt de richting van je merk. Wat hier centraal moet staan is wat jouw merk onderscheidt van de concurrenten. Waarom zouden mensen überhaupt jouw producten kopen in plaats van die van de concurrent? Dit soort vragen moet je kunnen beantwoorden. Formuleer daarom dus unieke USP’s en welke behoefte je vervult voor de doelgroep. Daarnaast is het belangrijk dat je voor jezelf een planning maakt die betrekking heeft op de communicatie richting de doelgroep. Nadat je een strategie bepaalt is het namelijk belangrijk om concreet te maken wanneer je de doelgroep wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. 

Maak samples

Uiteindelijk is de kleding zelf het belangrijkste binnen een kledinglijn. Mensen verwachten een bepaalde kwaliteit die geleverd wordt. Maak daarom van te voren alvast een paar samples bij verschillende producenten. Op deze manier ervaar je zelf welke producent de gewenste kwaliteit levert en welke het beste bij je merk past. Daarnaast zijn samples ideaal om verschillende ideeën te testen. Meestal ziet een concept er in je hoofd beter uit dan in de werkelijkheid. Door samples te maken zie je welke concepten het beste uitpakken. Op deze manier voorkom je tunnelvisie. 

By seo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *